Oj, är vi så här många medarbetare?! Den tanken slog oss när vi tog en ny gruppbild på Bilfix-gänget härom veckan. Vi har verkligen växt de senaste åren – i antal anställda och utökade lokaler, men också i nya typer av tjänster och fler och fler kunder.

Det känns riktigt, riktigt kul! För det stämmer med den vision vi hade när vi startade Bilfix. Nämligen att vara Sundsvalls bästa bilverkstad – för kunden, bilen och varje medarbetare. Och de tre delarna hänger ihop. Eftersom vi vill att våra kunder ska bli nöjda måste vi göra ett bra jobb med deras bilar, och vem gör det om inte personalen? Därför är det lika viktigt för oss att ta hand om våra medarbetare så som vi tar hand om våra kunder och deras bilar.

Vi har alltid prioriterat att ha bra och fräscha lokaler att meka i. Vi vill tvätta bort myten om att små verkstäder är smutsiga, röriga och utan personalvård. Hos oss har vi verktyg och utrustning som ligger i framkant. Alla ska ha scheman som ger tid för ett aktivt liv på fritiden, men vi gör också roliga saker tillsammans på jobbet. Och vår specialité lyxfredag hoppas vi att ingen missat?!

Men ju mer vi jobbar med arbetsmiljön, desto tydligare förstår vi behovet av att bli ännu bättre. Nya generationer tänker annorlunda om sina jobb och sina chefer med mera och det känns viktigt att svara upp mot. Därför har vi tagit hjälp av en coach, som först vi ägare jobbat med och i nästa fas ska hela gruppen involveras.

Vi vill att folk ska få växa. För ett tag sedan lämnade vi därför över driftansvaret till två medarbetare. Från och med den första september är det Ola som ansvarar för den dagliga verksamheten i kundmottagningen och Peter i verkstan. En positiv utveckling för dem och för företaget!

Det är tyvärr fortfarande en utmaning att rekrytera mekaniker, inte minst tjejer. De är så välkomna, men hittar inte till oss. För att nå nya målgrupper och även bidra till hela branschens förbättring har vi engagerat oss i branschrådet för motorcollage. Vi behöver berätta för ungdomar, föräldrar, lärare, SYO-konsulenter etc. om hur det är att jobba som mekaniker på en modern verkstad.

Just nu har vi en praktikant från Yrkesakademin. Hon heter Linnea och medan hon lär sig av oss, lär vi oss av henne. Vi menar vad vi säger – vi vill vara Sundsvalls bästa arbetsplats inom vår bransch, och då är varje medarbetare, oavsett erfarenhet guld värd!

Fredrik och Christer