Frågor och svar

Undrar du när vi kan ha tid för att serva eller reparera din bil, vad en felsökning innebär eller hur det fungerar med lånebil? På denna sida har vi samlat några vanliga frågor och svar. Hoppas de hjälper dig på traven, annars – ring oss på 060-66 61 23 så förklarar vi mer!

Vi har ofta möjlighet att hjälpa dig snabbt, men för att kunna ge ett definitivt svar på den frågan behöver vi veta vad problemet är. Kontakta oss därför på telefon, mejl eller via vårt kontaktformulär. Då får vi en första bild av behovet och bokar tid. När du kommer till oss gör vi en kontroll av din bil utifrån det fel som du upplevt. När det är genomfört hör vi av oss för att få klartecken på att den reparation som vi vill göra är okej för dig. Då bestämmer vi också när reparationen ska genomföras, oftast samma dag.

När felsökning är genomförd kontaktar vi dig och föreslår åtgärder. Du har då möjlighet att tacka nej utan att det kostar mer än felsökningsavgiften som är 750 kronor. Om vi går vidare är felsökningen kostnadsfri.

Eftersom vi inte utför reparationer utan ditt medgivande så önskar vi att du håller dig anträffbar under den dag som bilen finns hos oss. Har du svårt att ta emot telefonsamtal föreslår vi sms eller mejl. Säg till när du lämnar in bilen hur vi enklast får tag på dig.

Vi vill också att du tar fram låshylsan och serviceboken.

För att kunna ge ett rättvisande svar på den frågan behöver vi veta vad problemet är. Kontakta oss därför på telefon eller mejl. Då får vi en första bild av behovet och bokar tid. Vi gör en felsökning och kommer överens om vad som behöver göras och vad det kostar. Du får alltid återkoppling om lösning och pris. Vi gör inget utan att vi är överens!

För att kunna ge ett rättvisande svar på den frågan behöver vi prata med dig. Kontakta oss därför på telefon eller mejl. Då får vi en första bild av behovet och bokar tid. Vi gör en felsökning och kommer överens om vad som behöver göras och vad det kostar. Du får alltid återkoppling om lösning och pris. Vi gör inget utan att vi är överens!

Du bokar en tid för att ta reda på exakt vad som är fel med bilen (kanske har du fått indikationer via varningslampor som lyser, missljud i bilen eller annat). Vi kontrollerar felet på bilen och återkopplar så fort som möjligt vad som är fel. Vi vill gärna kunna nå dig snabbt, så försök vara så tillgänglig som möjligt och säg till om vi når dig bäst via telefon, mejl eller sms. Vid vårt samtal kan du bestämma om vi ska åtgärda felet eller ej. Om du väljer att avbryta är felsökningsavgiften på 750 kronor din enda kostnad.  I undantagsfall vill vi felsöka vidare och då kommer vi överens om vilken kostnad det innebär. I övriga fall reparerar vi din bil och återkopplar när bilen är klar.

Om vi upptäckt något mer fel under arbetets gång hör vi av oss till dig direkt under förutsättning att felet påverkar körsäkerheten, eller om det är fördelaktigt ekonomiskt att göra reparationen i samband med det pågående arbetet. Övriga fel som inte är ”farliga” noteras och du kan få en offert på vad det skulle kosta att åtgärda dem.

Med vårt sätt att arbeta ska det vara en onödig fråga. Vi gör nämligen ingenting utan att först berätta för dig vad vi tänker göra och få ditt godkännande. Om vi hittar fler saker som behöver åtgärdas under arbetets gång hör vi av oss. När du hämtar bilen ska du alltså redan ha full koll på vad vi gjort, men för säkerhets skull kommer vi att repetera det. Allt för att skapa fullkomlig trygghet hos dig.

För dig med Meca assistansförsäkring gäller detta:

  • När vi har genomfört service av din bil får du ett formulär och ett serviceprotokoll.
  • I formuläret finns ett särskilt telefonnummer, 0771-114 114. Det är numret du måste ringa om olyckan är framme.
  • Numret går till assistanskåren som ser till att en bärgare kommer och hämtar din bil. Den körs då till närmaste Meca-verkstad, och om du finns i Sundsvallsområdet blir det naturligtvis vi som tar emot den.
  • Är din bil äldre än 12 år betalar du en självrisk på 895 kronor till assistanskåren. För övriga bilar är det kostnadsfritt.
  • Försäkringen gäller i ett år i hela Norden, från det datum som du servade sist och gäller vid olyckor, punktering, feltankning, nyckelfel samt haverier. Vid kollision gäller bilens vagnskadeförsäkring och bilen kan tas till skadeverkstad direkt.
  • Försäkringen täcker dock inte hyrbil eller övriga kostnader i samband med olyckan.

Dagen för besöket lämnar du din bil på ledig parkeringsplats inom Bilfix inhägnad på Bergsgatan 122. Ta kontakt med våra kundmottagare i receptionen och lämna nyckeln till dem och kolla av att vi har fått den information som vi behöver.

Säg till om du behöver en lånebil när du bokar besöket. Det kostar endast 99 kronor för en arbetsdag och Bilfix bjuder på två mil. Kör du mer än två mil betalar du för resten av bränslet eller tankar själv.

Du kan betala verkstadsbesöket med swish, betalkort eller kontanter. Det finns även möjlighet att dela upp betalningen per månad (via Klarna eller Meca-kort).

Ja, det har vi och vi löser snabbt det mesta av mindre karaktär så som byten av lampor, torkarblad och batterier. Men för att vara riktigt säker – slå en signal till oss på Bilfix (060-66 61 23) strax innan du besöker oss.

Kolla med oss inför din bokade service så kan vi ge ett kostnadsförslag i de fall en kartuppdatering är möjligt.

Kontakta någon av våra delägare Fredrik eller Christer. Bilfix bilverkstad är alltid intresserade av att få kontakt med nya medarbetare med stort intresse för bilar, människor och service.

fredrik@bilfix.nu
christer@bilfix.nu

Alltid hos Bilfix i Sundsvall

Bilfix vill vara Sundsvalls bästa bilverkstad – för dig, din bil och varje medarbetare. Bilfix servar och reparerar alla bilmärken och har en verktygspark som ligger i nivå med märkesverkstäderna. Våra mekaniker fortbildas löpande för att kunna lösa dina bilproblem på bästa möjliga sätt. För att förenkla för dig som kund finns alltid möjlighet att boka en av våra lånebilar under tiden som vi reparerar din bil. Bilfix verkstad i Sundsvall är en Meca-ansluten verkstad, det ger både trygghet och en rad fördelar för både din bil och dig som kund.

  • Möjlighet till räntefri avbetalning i 24 månader

  • Assistansservice för alla bilar efter service

  • Möjlighet till lånebil när vi reparerar din bil

  • Kvalitativ verkstadspark och uppdaterade mekaniker

  • Reservdelar från välkända leverantörer